پینه دستان

پینه دستان


براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری استان به بالاترین میزان در٧ سال اخیر رسید بی کاری بی سابقه، بی داد می‌کند

موسوی زاده- بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در بهار١٣٩۵ به ١٢.٢درصد رسیده است. بررسی نرخ بیکاری افراد ١٠ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ١٢.٢درصد جمعیت فعال (شاغل و بیکار) کشور بیکار بوده‌اند. روند تغییرات این نرخ، حاکی از آن است که این شاخص نسبت به بهار١٣٩۴، ١.۴درصد و نسبت به زمستان١٣٩۴، ٠.۴درصد افزایش داشته است.
تعداد شاغلان کشور در بهار١٣٩۵ برابر با ٢٢میلیون و ۶٠۴هزار و ٧١٨نفر بوده است که نسبت به بهار سال قبل (١٣٩۴)٧۴٢٨٨٢نفر افزایش یافته است.
نرخ بیکاری جوانان ١۵ تا ٢٩ساله حاکی از آن است که ٢۴.٩درصد فعالان این گروه سنی در بهار١٣٩۵ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری جوانان ١۵ تا ٢٩ساله نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل ( بهار ١٣٩۵) ٢.۵درصد و نسبت به زمستان١٣٩۴، ٠.١درصد افزایش یافته است. بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در بهار١٣٩۵، ٩.٧درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر و…) کمتر از ۴۴ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این درحالی است که ٣٩.۵درصد شاغلان ١۵ساله و بیشتر، ۴٩ساعت و بیشتر در هفته کار کرده‌اند. اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار١٣٩۵، بخش خدمات با ۴٩.۴درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣١.۴درصد و کشاورزی با ١٩.١درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری در خراسان رضوی
براساس اعلام مرکز آمار نرخ بیکاری در خراسان رضوی در بهار١٣٩۵ به ٨/١۴درصد رسیده است. براساس اعلام مرکز آمار ایران فقط استان‌های کرمانشاه با ٢/١٩درصد، چهارمحال و بختیاری با ٨/١٧درصد، کهگیلویه و بویراحمد با ۴/١۶درصد، اصفهان ٧/١۵درصد، نرخ بیکاری بیشتری از خراسان رضوی داشته‌اند. همچنین استان اردبیل با ٨/١۴درصد نرخ بیکاری مشابه خراسان رضوی داشته است.

رشد افراد جویای کار
نرخ مشارکت اقتصادی در خراسان رضوی در بهار٩۵، ١/۴٣درصد اعلام شده است، این نرخ در زمستان١٣٩۴، ٣٨درصد و در بهار١٣٩۴ نیز١/۴٠درصد بوده است. این آمار در حالی ارائه می‌شود که نرخ مشارکت اقتصادی خراسان رضوی در بهار ١٣٨٨، ۴٢درصد بوده است، در واقع نرخ مشارکت در ٧سال اخیر٣/١درصد فقط رشد یافته است.

نرخ بیکاری را باور کنیم یا خروج از رکود
رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی درگفتگو با اشاره به افزایش نرخ بیکاری در استان گفت: در حالی که نرخ بیکاری در سال‌های اخیر در خراسان رضوی افزایش یافته است اما مسئولان اعلام می‌کنند که از رکود خارج شده‌ایم، این در حالی است که یکی از علائم رونق اقتصادی افزایش نرخ اشتغال است.
احسان سهرابی افزود: واقعیت این است که نرخ بیکاری در حال افزایش است که این مسئله خود را به صورت تعطیلی کارخانه‌های معروف در استان نشان داده است. وی تصریح کرد: اینکه خراسان رضوی با وجود سالانه ٢۵میلیون زائر نرخ بیکاری‌اش مانند استان‌های کوچک باشد، جای تامل دارد. وی قاچاق کالا را یکی از عوامل افزایش بیکاری عنوان کرده و گفت: وقتی در سطح شهر کالاهای قاچاق در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند، این مسئله کارگران زیادی را در استان بیکار می‌کند.

عوامل افزایش نرخ بیکاری در خراسان رضوی
همچنین مشاور کانون کارآفرینان خراسان رضوی درخصوص عوامل رشد نرخ بیکاری در استان گفت: ایجاد مشکلات موسسات مالی، مسائل پدیده، کاهش صادرات و رکود اقتصادی از جمله عواملی است که منجر به رشد نرخ بیکاری در خراسان رضوی شده‌اند.
دکترجواد سخدری افزود: همچنین در سال‌های اخیر نرخ اشتغال در کشاورزی خراسان رضوی رو به کاهش بوده است، از این رو بیکاری تشدید شده است. وی تصریح کرد: در یک‌سال اخیر حوزه صادرات خراسان رضوی دچار چالش‌هایی شده، به طوری که صادرات روبه کاهش بوده است. طبیعی است که در شرایطی که تقاضای موثر در کشور به دلیل رکود اقتصادی پایین است، با کاهش صادرات بیکاری نیز افزایش می‌یابد.سخدری افزایش سرمایه‌گذاری دولتی را ازجمله عواملی دانست که می‌تواند به کاهش نرخ بیکاری در خراسان رضوی کمک کند. با این حال وی گفت: در شرایطی که نرخ نفت به شدت کاهش یافته است، نمی‌توان انتظار داشت که دولت بتواند سرمایه‌گذاری وسیعی در خراسان رضوی انجام دهد، ازاین‌رو رشد صادرات غیرنفتی بهترین راهکار برای کاهش بیکاری در خراسان رضوی است.وی گفت: همچنین حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند به کاهش بیکاری کمک کند، با این حال چون این شاخص به سیاست‌های کلی اقتصادی مربوط است، تحقق آن نیازمند مساعدت مسئولان مرکز است.
مقایسه روند تغییر نرخ بیکاری در استان
٨/١۴ بهار٩۵
١۴ زمستان ٩۴
۶/١۴ بهار٩۴
٩/٨ بهار ٩٣
٩/٧ بهار ٩٢
۴/١٠ بهار٩١
٩/٨ بهار٩٠
١/١٢ بهار٨٩
۶/١١ بهار٨8


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: چهار شنبه 19 / 7 / 1395برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com